måndag 3 juni 2013

Spontanmiddag med DS

Slog en signal till min vän DS på fredagseftermiddagen och hörde om han ville komma över på middag på kvällen, vilket han tackade ja till. Direkt efter jobbet kom både han och jycken med en spanjor årgång 1998.

Jag hade redan öppnat och hällt över en 2007 Caprili Brunello di Montalcino i karaff så det blev kvällens första. Det är betongjäst i 25 dagar och har sedan vilat sig klart på slovenska fat i tre år. Det är en härlig doft av kaffebönor, choklad och läderfåtölj som kommer fram efter ett tag. Tyvärr är smaken inte riktigt lika bra (ännu?). Väl sammansvetsat med lakrits, hö, fat och körsbär och trivsamma tanniner. Kvar ligger en angenäm smak med ett nytt inslag, jordgubbe. Inte illa, hade det bara bjudit lite mer på sig själv i smaken så hade detta varit en snudd på fullträff. Jag har en känsla av att om några år så mjuknar det nog och bjuder på storverk.

2007 Caprili Brunello di Montalcino


Sedan ploppade vi DS vin, 1998 La Rioja Alta Rioja Gran Reserva 904. Så moget som det kan bli. Grymt härlig orange/tegelstensfärg som är jämn ända ut i kanten. Doft med mycket ek, kryddor, dill och lite rökig. Det första jag reagerar på i smaken är vaniljen och eken som tar över och lyckas nästan dölja frukten helt. Synd. Eftersmaken är ganska kort och kvar ligger vaniljen. På doften är det en 10:a men smaken drar ner det hela något. Jag har svårt att se att vinet vinner på vidare lagring.

Men för att citera min fru, "Det här gillar jag". Så jag har nog fel trots allt.

Hunden gick lös på ett gosedjur
1998 La Rioja Alta Gran Reserva 904

Tack till DS för gott vin och gott sällskap.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar