onsdag 29 maj 2013

NV Palmer & Co Brut Réserve

Champagne dricks inte i kopiösa mängder på hemmafronten trots att både jag och min fru gillar bubbel. Tyvärr har det hänt att en del av de flaskor vi haft helt enkelt blivit för gamla, ramlat över kanten. Främsta anledningen till det är att våra lagringsmöjligheter är begränsade så processen/åldrandet sker snabbare än beräknat.

Nåväl, jag plockade fram en NV Palmer & Co ur källaren som jag tippar på har legat där och glömts bort de senaste 2(?) åren. Det i sig är inget problem för en champagne men som sagt, det har varit lite si och så med värme, ljus och skakningar under denna tid. Med andra ord så långt från optimalt som möjligt. Jag fick hem 2 flaskor av detta vin varav den ena drack vi direkt. Som jag minns så var det ett ungt, spralligt och enkelt vin med inte alltför stor smak.

Palmer & Co

Redan vid öppnandet framkommer en doft som påminner mer om en lagrad årgångschampagne, inte lika sprallig utan mer nedtonad. Mer bröd än jag minns tidigare flaskor. Känner en viss oro över hur smaken ska te sig. Mina farhågor försvinner snabbt. Det är en härlig levande smak av samma bröd, citrus och nöt som håller sig kvar länge och avrundas med lime. Just limesmaken som ligger kvar bak i gomen är en höjdare. Under kvällen som vi njuter av vinet håller sig bubblorna aktiva, små som bjuder på en mousse som jag inte stött på tidigare från en champagne i denna prisklass.

Det bästa jag kan komma på som sammafattning är världsklass! En snabb titt på Systembolagets site visar att det kostar 229:- och det kan inte bli mer än två tummar upp för det priset.

Så även "billiga" standardskumpor kan uppvisa oanade kvalitéer efter tag, skoj. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar