fredag 3 maj 2013

2012 Anselmo Mendes Alvarinho Contacto

 
Portugal är ännu en vit fläck på min vinkarta, förutom någon enstaka port genom åren. Det är så outforskat att i jämförelse så har jag bättre koll på vad Kroatien har att erbjuda än detta klassiska vinland. Kan givetvis på stor del bero på det faktum att Portugal och vin inte hade det bästa ryktet i min bekantskapskrets.

Varför prövar jag då lyckan med en portugis, ett vitt vin tillråga på allt? Den enkla förklaringen är att jag fick tips om att prova druvan Alvarinho. Jag har alltid haft svårt för vitt, främst för att det i mitt tycke saknas den fyllighet som man finner i rött. Nu var tipset sådant att Alvarinho troligtvis skulle kunna tillgodose just den biten.

Det är en trevlig doft som möter en, med mycket frukt och inslag av citrus. Påminner om en mix av päron, äpplen och persika toppat med lite citronmeliss. Smakmässigt är det mycket friskt, ungt, med samma päron nu i sällskap av aprikos och en behaglig svag syra. Det är ganska mycket av allt smakmässigt och om man inte håller det kallt slår det lätt över. Saknas lite bett för att riktigt nå topphöjderna men överlag ett mycket bra vin.

2012 Alvarinho Contacto
 
Finns på Systembolaget, 6707, 119:-
Mer information om Anselmo Mendes finns hos portugisiskaviner.se

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar