söndag 12 maj 2013

Blandat en onsdagskväll

Började eftermiddagen med ett snabbt stopp på Melanders fisk i Söderhallarna där jag tog mig ett glas 2011 Gérard Bertrand Réserve Spéciale Pinot Noir. Ett inte alltför upphetsande vin med lätta kryddtoner och bär. Lätt i alla dess former.

Första depåstoppet
Sedan en kortare promenad till Magnolia där kvällens champagneprovning skulle äga rum. För att fylla på energi så åt jag veckans soppa gjord på kirskål med handpillade räkor. Helt underbar! Det är tredje gången jag provar soppan på Magnolia och jag har varje gång blivit lika positivt överraskad. Priset runt 100:- gör det mer än prisvärt.

Blindprovning av 4 mousserande varav 3 champagner och en mousserande från annat område, även denna gång arrangerat av Vinbonden Jerker. Målet var att plocka ut vilken som var den fula ankungen och vad det var för mousserande, vilken som var årgångsskumpa och även vilket år. Inte helt lätt för en novis som mig inom mousserande.

Samlad trupp

Först ut bjuds vi på NV Laurent Perrier Cuvée Rosé. Laxrosa i färgen, fina bubblor och mycket bra mousse. Doft och smak av jordgubbar, körsbär och den typiska jästen, den senare mycket diskret. Förhållandevis lång eftersmak. Blir ganska platt i doft och smak på ett tidigt stadium.


Sedan över till det roliga.
NV Le Castellane
Denna satte jag som champagne, även att det var en NV. Standard skumpa med lite brödig doft, citrusfrukter i smaken, väldigt diskret i alla aspekter, inget som sticker ut. Bra dricka för pengarna.


2004 G. H. Mumm Brut Millésimé
Visst var det en vintage skumpa, så långt rätt. Sedan hamnade jag helt fel med årgången, var inne på 2008. Mycket mer brödighet än de andra vinerna. Lite nötig i doften och i smaken påminns jag om rostbröd. Mycket trevlig som jag tror passar bättre till mat än att förtäras ensamt.

2004 Mumm, den 54:e årgången.

NV Mauro Prosecco
Inga problem här heller. Att det inte var en champagne var hyffsat enkelt att bestämma sig för, däremot fick jag inte till det med att det var en prosecco. Läskedrycksbubbligt med en helt ok mousse, mer frukt än jäst i doft och smak, lite bitter i eftersmak.


NV Perrier-Jouët Grand Brut
Jupp, även här gick det smärtfritt att bestämma sig att det var en champagne. Ännu en "klassisk" standard skumpa med jäst/bröd, citrus. Ganska lätt i kroppen men trots det mer tyngd än den tidigare Castellane. Fin mousse. Min favorit denna provning, dock tveksam till prissättningen, känns i högsta laget.
 

Slut på provningen och även alla flaskor så det var dags för att fylla på med mer energi. Som avslutning på Magnolia blev det några pinchos tillsammans med ett glas 2011 Kung Fu Girl Riesling från Washington State, USA. Ungdomligt, fruktigt och ett snäpp för sött för min smak.


Tack till Per och de andra på Magnolia för underbar service.

Efter ännu en kortare promenad avslutas kvällen på Eriks Vinbar med ett glas spanskt syrah, 2006 Bodegas Pago de Vallegarcía Syrah. Totalt 8 månader på franska fat och sedan ytterligare 12 månader på flaska. Mörkt rött i färgen, klart, härligt djup. Doften förändras under den timmen jag dricker det, från intensiv fruktig till återhållsamma choklad och vanilj toner. Smaken har mycket kryddor, peppar och väl integrerade tanniner. Ett mycket bra vin som för mig visar på möjligheterna med syrah. En perfekt avslutning på en härlig försommarkväll.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar