tisdag 11 juni 2013

Besök på 19 glas

Som småbarnsförälder är det svårt att hinna besöka alla de intressanta restauranger/krogar som Stockholm har att erbjuda. Så när nu tillfället fanns (barnvakt) så blev det ett besök på 19 glas i Gamla Stan. 19 glas har ett koncept som passar mig utmärkt. Det finns en meny, det är den som gäller. I stället för att lägga ner onödigt mycket tid på att bestämma sig vad man ska äta kan fokus vara på vad man ska dricka till. För att ännu mer minimera tidsslöseriet utelämnade vi oss helt i personalens makt och kunskap över de drycker som fanns.

Tyvärr så glömde jag notera exakt vad det var vi åt så det får bli lite på känn.


Till förrätten bestående av makrill, sallad och nötter blev det 1997 Palmer Blanc de Blancs. Ett vin som mognat med värdighet och bibehållt sin vitalitet. En inte så stor doft av jäst/bröd, friska gröna äpplen. Torr matvänlig smak med en trevlig citrusbetonad eftersmak. Passade som handen i handsken till maten. Förrätten var förresten lysande den med. Bra + bra = lysande!



Nummer 2 på menyn ska jag inte ens försöka beskriva på ett korrekt sätt. Det var ugnsbakad(?) aubergine med någon slags vit sås/röra/kräm med rostad parmesan(?). Till detta blev det en chardonnay, 2011 Pattes Loup Chablis 1er Cru Butteaux. Levande och friskt, härlig frukt, djup. Jag gillar detta! Maten håller inte samma klass så det blir ok + lysande = bra.


Över till huvudrätten som på dagens meny bestod av grissida med fänkål och rödbetor. Varför man la till rödbetor övergår mitt förstånd, rätten klarar sig lika bra utan. Kanske för att få lite smak på det hela som dessvärre var i fegaste laget vad det gäller smak. Nu blir det gamay, 2011 Domaine Jean Foillard Morgon Côte du Py. Detta gick inte riktigt hem, alla delar är inte riktigt på plats. Vinet var för klent och i kombination med en relativt intetsägande rätt blir det hela ganska tamt och platt. ok + nja = ok.


Döden i Kriek Lambic

Vi avslutar med en efterrätt som jag glömt namnet på. Jag fastnade helt på det som vi blev serverade, Boon Kriek Lambic, ett spontanjäst öl från Belgien. Jag har aldrig tidigare smakat lambic och spännande var det. Smak och doft av körsbär och bittermandel. Fungerade mycket bra till efterrätten (vad det nu var, som förresten var mycket god). Lysande + bra = Lysande!

Sammantaget en underbar försommarkväll med bra mat och mycket bra drycker. Ett extra plus för den mycket trevliga och alerta personalen. Trots den lilla missen med huvudrätten så kan jag inte annat än att rekommendera 19 glas, själv ser jag fram emot nästa besök.

Mer läsning:
19 glas
1997 Palmer Blanc de Blancs (Magnum)
2011 Pattes Loup Chablis 1er Cru Butteaux
2011 Domaine Jean Foillard Morgon Côte du Py
Boon Kriek

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar