fredag 22 februari 2013

Provning med Xavier Vignon

I veckan anordnade Munskänkarna en provning med Xavier Vignon, känd i Sverige främst för sin Châteauneuf-du-Pape som finns i Systembolagets standardsortiment. Nu fick vi möjligheten att prova 6 av Xaviers röda samt en vit CdP. Förutom intressanta viner fick vi veta allt och lite till om druvor, blandningar, rötter och årgångar. Xavier är en otroligt spännande person att lyssna på, han har en enorm passion för vin och dess byggnadsstenar. Jag märkte själv att jag satt på spänn över vad han berättade och att fokus nästan helt lämnat vinerna. Tidigare på dagen hade Xavier ett seminarium, som jag dessvärre inte hade möjlighet att gå på, där deltagarna hade möjligheten att blanda till sina egna CdP cuvée. Mycket bra läsning om detta seminarium finns hos Finare Vinare.

Xavier förklarar varför druvan är så glad

Och så över till vinerna.

2010 Châteauneuf-du-Pape Blanc
En klar, blekgul färg. Ren, ung, frisk doft, lite citrus. Smaken ger mer citrus, gula äpplen (päron), halvtorr med milda syror och en halvlång eftersmak. Trevligt vin, dock inte i min smak.

2011 Côtes du Rhône Rouge
Första tanken är nötcreme, sådana där man har i små påsar. Sedan vaniljen. Svaga flyktiga tanniner, lite syra, kort längd. Ett ok CdR dock utan att nå några höjder.

2010 Grenache Vielles Vignes
Här kom det en påse med plockgodis insmetad med en vaniljstång. Syrlig smak och ett tråkigt helhetsintryck. Jag la inte ner all för mycket energi på denna dryck.

2010 Gigondas
Sådär ja, nu börjar det hända saker. Nu hoppar vi över till gamla stoppade möbler, läder och peppar i doft. Jag missade tyvärr att skriva ner allt vad det gäller smaken, det jag fick ner var svag syra och tanniner, flyktig peppar. Jag var upptagen med att lukta på det mer än att smaka. Ett bra vin som troligtvis kommer växa de närmsta åren.

2009 Châteauneuf-du-Pape
Det här är bra. Det ploppar upp en mogen jordgubbe ur glaset rätt upp i näsborrarna. Trevligt. Samma gubbe håller sig kvar i smaken tillsammans med kompisen hallon och lite köttsaft och avslutas med en lång, mjuk eftersmak. Inte en flaska för topphyllan men inget man kommer skämmas över att bjuda på.

2010 Châteauneuf-du-Pape
Helt annorlunda än 2009:an. Här bjuds det på mineraliska, jordiga dofter (pappersaska). Smak av jord, valnöt, oregano/timjan, lite syra. Kortare eftersmak, totalt sett mer anonym i sin helhet. Kan kanske utvecklas de närmsta åren men för egen del satsar jag på några nollnior.

2009 Châteauneuf-du-Pape Cuvée Anonyme
Nu märks det att jag inte är van vid att prova fler än 4-5 viner åt gången. Börjar få svårt att urskilja alla nyanser. Här kommer ett utseende dom närmst kan beskrivas mörkt, tungt. Doften ger mig en snabb koppling till stall. Mineralisk, metallisk smak. Nu har jag helt tappat smaklökarna verkar det som. Lägger inte ner alltför mycket tid på detta, utan återgår till nollnio CdP.

Stolt pappa

Xavier har gett mig ett nytt sätt att se på vin och dess komponenter. Jag är glad att jag hade tid att gå på denna provning och ser fram emot att lära mig mer om denna fascinerande dryck.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar