torsdag 21 februari 2013

2008 Château Beau-Site Cru Bourgeois

Château Beau-Site är ett av de högst placerade i Medoc, när vi pratar om altitud, inte när vi pratar om vin. Det var i och för sig en chansning när jag valde vinet så jag får väl stå mitt kast. Här pratar vi om ett vin som enligt uppgift ska bjuda på en nyanserad doft, med fat, kaffe och en smak som ger associationer till samma som doft.

Häller upp en karaff, noterar att det luktar som Bordeaux brukar, inget speciellt med andra ord. Låter karaffen stå dryga 2 timmar innan det blir dags för första smaktestet.

En konstig smak av sten/skiffer av något slag, jord, ek och lite lättsammma trevliga syror. Inte riktigt vad jag hade förväntat mig, känns på något sätt lite "dammig" i tonen. Jag är ytterst tveksam till om vinet var tänkt att smaka som detta, skiljer sig ganska rejält från andra Bordeaux jag provat. Systembolaget nämner bl.a. kaffe, något jag inte kunde finna. Rekommenderas inte.


2008 Château Beau-Site Cru Bourgeois



Andras noteringar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar