onsdag 27 februari 2013

2008 Mouton Cadet Réserve

Något jag dricker alltför sällan är söta viner. Visst slinker det ner en och annan vid "finare" tillfällen, oftast i samband med en dessert. Det som irriterar mig mest är att jag varje gång konstaterar att jag gillar söta viner. Sen nästa vecka sitter man fast i sina vanliga spår och korkar rött. Notering till mig själv, fler söta 2013.

Nu över till ämnet för detta inlägg, ett Sauternes. Jupp, det kom fram som avslutning på en middag till efterätten. Jag hade smygsmuttat lite innan bara för att få mig en uppfattning innan sinnena dunklas av mat, vin och andra störande element.

Mmmm, gott. Härlig smörigt gul färg, doft av honung, aprikoser. Fyllig i smaken, det dyker upp lite syra, honungen är kvar (persika?) och en lång eftersmak. Ett av de bättre Sauternes jag druckit hittills. Fler ska det bli. 

Underbar till rabarberconsommé och
vit chokladmousse
På Systembolagets sida står det 2007 men det är 2008 som levereras, BS, (71904), 97:-

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar