måndag 11 februari 2013

2010 Odyssée Lirac

Här har vi ett lysande exempel på hur illa det kan gå med beställningssortimentet på Systembolaget. Jag har vid ett flertal tidigare tillfällen fått levererat fel vin. Oftast rör det sig om fel årgång, alltså inte samma årgång som det står på hemsidan, men det har även hänt att det varit helt fel vin.

Efter att tidigare provat ett Lirac så sökte jag runt lite bland andra bloggar och fann info om ett vin som verkade intressant. Det var enligt bloggen 2009 Mayran Odyssée, 115:- i BS. Jag beställde en flaska via webben och 4 dagar senare hade det kommit. När jag fick flaskan noterade jag direkt att det nu rörde sig om årgång 2010. Min andra reflektion var att namnet nu inte längre var Mayran Odyssée utan bara Odyssée kort och gott. Varför denna flaska levererats av Arvid Nordquist hade personalen ingen information om, de kunde ej heller ge svar på namnbytet. Detta är ett problem när Systembolaget agerar mellanhand. De saknar ofta rätt information om varför just ett vin levererats utan det vanliga svaret brukar vara "årgången kanske har tagot slut". Ska man som kund acceptera detta? Om Systembolaget nu har ensamrätt att leverera vin så är det väl deras skyldighet att dels se till att rätt vara plockas fram och om det inte år, snabbt höra av sig till importören/leverantören varför "fel" vara kommit. Om personalen nu checkar av följesedeln vid varje leverans kan man undra varför de inte reagerar på dessa felaktigheter.

2010 Odyssée Lirac
Ja ja, nog om det. Jag kände att det kunde vara värt att prova även denna årgång (om det nu är samma vin). Priset var i alla fall det samma.

Fick ett tips tidigare att unga viner från Rhône kräver några timmar i luften innan det kommer till sin rätt så jag hällde upp och lät det stå ett par timmar. Här har vi ett vin skapat av Domaine Duseigneur med 60% grenache, 20% syrah och resterande mourvèdre. Den totala produktionen är 3000 flaskor.

Riktigt snygg i färgen, mörk, ganska djup. En på något sett helt "neutral" doft, kryddor och lite bär. Inget sticker ut, svårt att urskilja. Smaken ger mer bär, nu med lakrits och färska örter. Det påminner mycket om det tidgare Lirac jag provade, känns även här som att det saknas något. Det är absolut inget fel på varken doft eller smak men det är för tamt. Eftersmaken är även den i fegaste laget. Nja, hade nog hoppats på lite mer, men Lirac kanske ska var så här.

Nu är då frågan, är det stor skillnad mellan 2009 och 2010? Blev jag lurad? Bör jag jaga vidare efter 2009?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar