onsdag 3 april 2013

2009 Couvent des Jacobins

Om någon nämner Bourgogne för mig så tänker jag direkt på lätta viner. Det är troligtvis på grund av den associationen som har gjort att jag "undvikit" produkter från detta område. Ikväll måste jag bekänna färg och hålla med de som prisar Bourgogne, det är ta mig f*n bra. Nu ha jag i och för sig bara provat ett vin, och det ur standardsortimentet men om detta är standard, då har jag något att se fram emot. Efter att ha läst en hel del andra bloggar så verkar det som om Bourgogne har en massa att erbjuda.


Något svårplacerad doft, kryddor som döljer skogsbär. Smak av hö, lingondricka utan några påstridiga tanniner. Lätt som en sommarvind men ändå med karaktär och pondus. Om jag ska välja ett ord för vinet så får det blir naturnära.

Eftersmaken är mjuk och jämn, mysig. Umami smyger fram. Jag gillar det, tummen upp!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar