onsdag 27 maj 2015

Bollinger Special Cuvée Brut

Jag har tidigare både sagt och skrivit att det dricks alldeles för lite champagne hemmavid. Så det var till stor glädje att bli bjuden på Bollingers NV skumpa Special Cuvée Brut hemma hos några vänner. Tydligen är det deras husskumpa, något som gått obemärkt förbi min radar, och jag kan bara hålla med om att det är ett bra val. Här är det inte snack om något lagrat vin utan det är snudd på purfärskt som trots det har en något utvecklad doft av gula äpplen, citrus och bröd. Moussen håller i fint och smaken följer samma spår som doften med ett tillägg av något som får mig att tänka på rök. Avslutet håller sig kvar ett tag i en lätt syrainlindad nötighet. En trevlig bekantskap som jag gärna dricker igen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar