måndag 2 september 2013

Proving "bättre norra Rhône 90-tal" med AuZone

För ett par veckor sedan var jag på besök hos AuZone för deras provning av bättre norra Rhône viner från nittiotalet. Nu är jag personligen inte någon kännare av varken området, producenterna eller hur nittiotalet var så det var en provning helt utan tidigare referenser.


1999 Delas Frères Hermitage Les Bessards
Mjuk, svag lakrits, lite honung, ungt. Lite standard över över det hela, enkelt men gott. En av mina favoriter denna kväll.
Omröstning (bäst - sämst) 1-1

1998 Delas Frères Côte-Rôtie La Landonne
Brun, övermogen, dadlar, enris. Flyktig i smaken utan att riktigt förnimma något, saknar kropp.
Röster 0-12

1995 M. Chapoutier Ermitage Le Pavillon
Antydan till brunt. Lite klen i kroppen, men mogen. Kryddigt och rökigt, blåbär. Spretig och otyglad.
Röster 1-1

1994 E. Guigal Côte-Rôtie La Mouline
Mer harmonisk än föregående. Kryddor som får mig att tänka på TexMex (spiskummin), läder. Skön känsla i munnen, bra frukt.
Röster 1-0


1994 E. Guigal Côte-Rôtie La Landonne
Svårplacerat, både moget och ungt i samma. Jag fick aldrig klarhet i detta vin, noterade fårost. Kan säkert visa sitt rätta jag om några år.
Röster 0-0

1994 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque
Min favorit ikväll. Grym doft, lakrits så det står härliga till i en blomsterrabatt. Peppar, fat, bastanta tanniner.
Röster 4-0

1990 E. Guigal Côte-Rôtie La Turque
Mogen, rökrum och fuktig piptobak. Liten strävhet, tjära, tobak och natur. Den är bra men för stylad, saknar personlighet. Min sämsta röst.
Röster 5-2

1990 Domaine Jean-Louis Chave Hermitage
Mogen, ljust brun. Porter och knallpulverpistol. Saftigt syrlig i smaken. I mitt tycke inte riktigt klar.
Röster 5-1

Avslutningsvis så kom det fram ett par flaskor, utom "tävlan", lagom till ost och chark.



1978 Paul Jaboulet Aîné Côte-Rôtie Les Jumelles
Djurisk doft, brun, smakar vilt. Inte riktigt min grej.


1996 Paul Jaboulet Aîné Hermitage Blanc Chevalier de Sterimberg
Det här var inte illa. Päron i både doft och smak. Vit nickel (godiset) i doft.

Stort tack till Per som anordnade provningen. Det är en helt annan värld av dofter och smaker som öppnat upp sig. Nu blir det till att samla på sig ett gäng för en framtida provning, c:a år 2020.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar