lördag 21 september 2013

Anlach provning #17 - 6 tidigare vinnare

För första gången i Anlach nu 5 åriga historia fick vi ihop en "best of" provning. 6 stycken vinnare från tidigare provningar skulle få bekänna färg och spänna musklerna inför en entusiastisk grupp provningsdeltagare. Till min stora lycka fanns förra provningens vinnare, Mortlach, som jag personligen satte ett toppbetyg på. Inte en chans att den skulle vika ner sig.

Men innan jag redogör för whiskyprovningen så blir det ett litet sidospår, dock med samma deltagare. En gång per år så är det en "helgprovning". Vi samlas alla hos någons sommarhus, villa eller liknande som kan härbärgera 10-14 medelålders män under en helg. Första kvällen har tidigare ägnats åt en ölprovning men just denna helg var det något annat, nämligen Baileys. Jupp, ni läste rätt, Baileysprovning. Vid ett svagt ögonblick för många år sedan ploppade idén upp att köra en provning på Baileys, under förutsättning att det kommit 6 olika varianter. Just detta med 6 olika varianter gjorde att de flesta kunde pusta ut och förlita sig på att så många varianter kommer aldrig dyka upp. Men det gjorde det. Så det var med blandade känslor och förväntningar som vi bänkade oss med cholkadkrämsfärgade drycker i glasen framför oss. Nu var det så att vi endast provade 4 varianter. Inför denna helg var det endast 4 som gick att få tag på, jag tror vi alla var nöjda med det.

Det som testades var:
 - Baileys Original
 - Baileys Coffee
 - Baileys Hazelnut
 - Baileys Biscotti


Snabb sammanfattning, Originalet är ännu bäst, tätt följd av Coffee. Hazelnut är ingen höjdare men trots det ljusår bättre än den vedervärdiga Biscotti.

Jag tvivlar på att vi kommer har fler provningar av liknande karaktär.

Dag två är det dags för det vi alla kommit för, giganternas kamp. Framför oss har vi fått 6 glas med whisky, utan att veta vad som är i vilket glas. Då vi vet vilka som är med och tävlar blir det helt enkelt en halvblind provning. Efter varje glas gav vi alla betyg och en gissning vad det var. Resultatet presenterades givetvis efter sista glaset var provat.



Första glaset
Hö, gräs i doften. Tjärig smak med kort, spritig eftersmak. Spretig och ej i balans.
Min gissning/poäng: Three Ships, 68p.

Andra glaset
Grym doft, vanilj, karamell, päron. Vanilj i smaken som avslutas rund, mjuk och lång. Mycket bra balans.
Min gissning/poäng: Nikka Taketsuru, 92p.

Tredje glaset
Briogodis, rund, lite tam i doften. Det finns kanel och kokos i smaken som är lite svag. Kanelen återkommer i avslutningen som är flyktig. Men vänta nu! Det här är ju Nikkan! Jag var helt fel ute i förra, ändrar mig till Mortlach på tvåan.
Min gissning/poäng: Nikka Teketsuru, 85p.

Efter den lilla missen ger jag mig själv bassning, kom igen nu!

Fjärde glaset
Rök och mögelost i doften. Sötaktig smak, punsch. Rökig, lång avslutning.
Min gissning/poäng: BenRiach Solstice, 89p.

Den var det inget snack om. Bara färgen i sig skvallrar lång väg vad det är i glaset.

Femte glaset
Rökig och alkohol som får det att släppa i bihålorna. Mycket frukt i smaken men finishen är mest sprit. Testade med vatten, mer doftämnen frigörs men dessvärre försvinner mycket av den goda frukten. Inte i harmoni, inte min grej med så mycket alkohol.
Min gissning/poäng: Talisker 57° North, 84p.

Sjätte glaset
Hemtrevlig doft, kan inte komma på något bättre. Len i smaken med härlig frukt. Kort, mjuk avslutning. Mycket bra balans utan att ha någon riktig karaktär.
Min gissning/poäng: Bruichladdich Infinity [3], 87p.

Hur lyckades jag? Inte så illa. Samtliga satt på rätt plats efter min justering på 2an och 3an. Får anses som ett bra betyg. Betygsmässigt så ligger jag inte riktigt i fas med övriga i gruppen. Min favorit, Mortlachen, kom näst sist och Taliskern hamnade främst. Tänk att alla andra kan ha så fel ;-).

Resultat, poäng
Talisker 57° North, 91,1
BenRiach Solstice 15yo, 90,1
Bruichladdich Infinity [3], 88,5
Nikka Teketsuru 21yo, 84,9
Mortlach Men O'Quaich 1993/2011, 78,2
Three Ships 10yo, 76,1

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar