måndag 4 mars 2013

2006 Piccini Brunello di Montalcino Villa Al Cortile

Jag har vid ett fåtal tidigare tillfällen smakat brunello och vid samtliga tillfällen gillat det. Jag har ofta tänkt att jag ska köpa hem några flaskor och smaka mig igenom för att se vad det är jag uppskattar och vice versa. Så för ett tag sedan tog jag hem en flaska från producenten Piccini.
 
En djup första doft av kryddor, lite laktris, övermogen jordgubbe. Hemtrevligt på något sätt. Till skillnad från exempelvis en amarone så annonserar inte brunellon rummet med sin närvaro utan är försiktigare.
 
Smaken är en smekning, snudd på komplett, saknas lite på toppen. Kan inte riktigt komma på vad det är som saknas men något är det. Fram kommer samma röda bär i följe med trä och något som jag associerar med bullbak (kanel/kardemumma). Tyvärr så är avslutningen i kortaste laget. Smaken är väldigt flyktig, hade önskat en längre eftersmak.
 
2006 Piccini Brunello di Montalcino

Ett gott vin, inga fel, kanske aningens intetsägande.

Goda vinare har också smakat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar