måndag 5 maj 2014

3x Weingut Keller

Weingut Kellers "von der Fels" är i mitt tycke en av de mest prisvärda rieslings för närvarande. Därför var det med stor nyfikenhet jag provade Kellers QbA riesing när den dök upp på Systembolaget. Prismässigt skiljde det sig ytterst lite gentemot "von der Fels" (inköpt i Danmark), 155:- för QbA, 165:- för von der Fels. Förutom dessa två rieslings har vi även provat en scheurebe från samma producent, en druva jag aldrig tidigare provat.

Först ut 2012 Keller Riesling QbA. Det är en frisk, ungdomlig doft med inslag av persika, päron i sockerlag och svagt honung. Snudd på flyktig doft som knappt förändras under kvällen. I den citrusdominerade smaken trycker sig igenom en lätt sötma som inte riktigt passar in. Ingen eftersmak att tala om, syran ligger kvar och dallrar i bakre delen av gomen. Ok standard riesling men inget att hetsa upp sig över.

Det är orättvist att jämföra med QbA med dess storebror 2012 Keller Riesling "von der Fels" som är snudd på en fullträff. Det har inte skett några större förändringar från den flaskan jag provade i somras, läs här. Det är friskt, fruktigt, päron och citrus med svaga mineraltoner. Här finns ett djup och finess som saknades i QbA. Ska bli spännande att se hur vinet utvecklar sig kommande åren. Känns inte som att det är bråttom att korka upp det som finns hemma.

Sedan blev det då dags för scheurebepremiär, 2011 Keller Scheurebe trocken. Vinet är gjort druvor från 40år gamla stockar från Morstein-området. Rent och friskt, som alpvatten nästan, känsla av skört. Doften innehåller mycket lime och citrus men även omogna krusbär och flinta. Smaken är precis, bra struktur med en rejäl skjuts syra på slutet. Initialt var jag skeptisk till det hela men efter ett tag började jag förstå grejen. Det är faktiskt riktigt gott. Inte överväldigande utan mer småspännande och lite utmanande. Min fru rynkade först på näsan men nyfikenheten tog överhand även hos henne. Bra dricka helt enkelt.

Samtliga 3 viner ligger i prisspannet c:a 140-165 och är några av de billigaste man kan köpa från Keller vilket inte är helt fel. Finns att köpa hos Atomwine.dk.

2012 Keller Riesling QbA

2011 Keller Scheurebe

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar