tisdag 29 april 2014

2009 Thummerer Egri Bikavér

För några månader sedan plockade jag med mig hem ett ungerskt vin. Mest för att jag aldrig tidigare smakat något från Ungern och för att det var en del nya druvor jag inte kände till. Sedan glömdes flaskan bort tills för några dagar sedan då det var dags att avgöra framtida ungersktproducerade viners möjlighet att kliva över tröskeln till det tompavska hemmet. Innehåller (om mina uppgifter stämmer) 40% kékfrankos, 20% merlot, 15% cabernet sauvignon och cabernet franc, 10% blauburger (pinot noir). 

Historien om tjur/oxblodet från Eger (som de röda vinerna kallas från detta område) i en kort sammanfattning:
Osmanska riket ville ha slottet Eger, den försvarande skäggiga armén drack mycket vin. Kombinationen berusade försvarare med vinindränkta skägg misstolkades av angriparna som att försvararna drack tjurblod för att blir starka/oövervinnliga. Angriparna ger upp.

2009 Thummerer Egri Bikavér
Vad är det då vi får i glaset? Det är en körsbärsdoft med en hel del fat och jordighet/mineral. I smaken följer körsbären med, mer fat, något sträv. Inte helt fel. Det är tvärt emot de flesta andra "moderna" vinerna, lite dammig och oansenlig. Gott utan att sticka ut. Efter några timmar har vinet hunnit komma igång och bjuder på mer fruktighet och te (Lipton breakfast?).

Kanske inte ett fynd men helt klart intressant att prova på. Än har jag inte stängt dörren för fler ungerska viner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar