onsdag 13 november 2013

2012 Tahbilk The Tower Shiraz

Tahbilk grundades 1860 och än idag finns det kvar shirazstockar från den tiden, innan vinlusens härjningar. Sedan 1925 ägt av familjen Purbrick och med 200 hektar odling av över 15 olika sorter så produceras det en mängd viner, av varierande kvalitet. Deras flaggskepp är 1860 vines shiraz, av just dessa original stockar som växer på ½ hektar. Nu har jag inte turen att få prova ett sådant vin utan istället flyttar vi fokus mot en nyhet på Systembolaget (2/9). Det är ett vin, som i likhet med The Stump Jump som jag provade för ett tag sedan, inte finns listat på producentens site. Inte ens etiketten stämmer överrens med övriga Tahbilk viner. Jag skickade en fråga till importören Spendrups om det är en specialprodukt avsedd enbart för den svenska marknaden. Svaret tillbaka var en bifogad PDF med samma fakta man hittar på SB's site. Ja ja, strunt samma, viktigaste är att det är drickbart.


D: ingen killer, standard shiraz, mycket frukt, saknar djup.
S: Körsbär, lite vitpeppar, något tanig.

För 89:- så är det ok. Expressen skrev "mer än prisvärt", så långt tänker inte jag sträcka mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar