tisdag 16 september 2014

Svenskt bubbel och en favorit

Ett mousserande vin från Sverige (jag förmodar att vinifieringen sker i Sverige och druvorna importeras. Om så är fallet, är det då svenskt?) hör inte till det vanligaste jag dricker men en vän till mig föreslog att jag skulle prova detta. 2010 Kronovalls Vinslott Tirage produceras av Åkesson Vin enligt den klassiska Champagnemetoden (méthode traditionnelle) på Pinot Noir och Chardonnay druvor. Lagring sker sedan på Kronovalls Vinslott.

2010 Kronovalls Vinslott Tirage

Häller upp ett glas och kan konstatera att den initialt fina moussen försvinner snabbt. Kvar bubblar det friskt utan någon egentlig kraft. En tät doft som saknar djup. Ingen direkt brödton eller nötighet utan mer frisk citrus och äpplen. I smaken drar det en del åt päron, snäll syra och ett trevligt avslut. Trevligt dricka men svårmotiverat pris. Jag önskar att syran var mer påtaglig, blev lite platt.

I ett tidigare inlägg om årgång 2012 av Cuvée du Vatican Côtes du Rhône Villages så skrev jag att jag skulle återkomma med mer noteringar kring ett av "favorit" vinerna i det Tompavska huset men av någon anledning (glömsk kan vara förklaringen) så blir det liksom aldrig av. Efter att halva senaste flaskan gått åt kom jag på mig själv att jag var på väg att missa även denna gång så det blev snabbt fram med papper och penna för att krafsa ner något som kunde likna provningsanteckningar. Gick sådär. Började bra, fastnade sedan i något annat för att slutligen vakna upp dagen efter och helt enkel konstatera att jag missade tåget även denna gång.

Vad jag fick ner: Bastulav och kryddor i doften. Bra ren smak, fruktig, bra syrlighet i avslutet som är något kort. Inte vart det så extremt överanalyserat. Men bra är det, håller även denna årgång.

2012 av Cuvée du Vatican Côtes du Rhône Villages


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar