torsdag 22 augusti 2013

2010 Longhop Shiraz

Om någon för 5-6 år sedan bad mig rekommendera ett vin från Australien så hade jag stått utan svar. Viner från andra delar av världen än Europa var en kunskap jag saknade helt. Men för inte alltför långt tillbaka i tiden så hände något. Jag "vågade" mig på att smaka på några aussies och blev lite lagom förälskad. Inte helt omvänd men med en liten nyfikenhet som sedan dess gjort att jag inte drar mig för att köpa hem flaskor.

Senast i projekt Australien är ett shiraz från producenten Longhop. Dom två vinmakarna Domenic Torzi och Tim Freeland, High School kamrater, satte 2002 i verket deras idé med att skapa ikoniska viner. Detta vin kommer från 15 till mer än 50-åriga vinstockar från Munno Para, Angle Vale och One Tree Hill. Det är sjätte årgången av Lonhop Shiraz, öppen jäsning, handpressat, 14 månader på franska och amerikanska hogsheads, ofiltrerat.

2010 Longhop Mounty Lofty Ranges Shiraz

Väldans mörkt är första tanken. Det är djupt mörkt, violett i kanten. Det strömmar ut en hel del karamell, päron(?) och frukt som fyller rummet efter ett tag. Just frukt och mörka bär (björnbär) är genomgående även i smaken nu i sällskap med hasselnöt, lakrits och krydda. Eftersmaken är kort, inget som riktigt hänger kvar.

Det är bra, mycket bra men saknar som sagt lite på slutet men på det hela mycket prisvärt och något jag gärna dricker igen.

99 DKK, egen import.

Mer info om Longhop finns på : http://www.longhop.com/

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar