lördag 26 januari 2013

2010 Montgó Garnacha Old Vines

Under mina första år som "system-myndig" så var det övervägande Rioja viner gjorda på i huvudsak Tempranillo som gällde. Med åren har jag helt ändrat smak och insåg ganska nyligen (då hade jag inte druckit en Rioja på många år) att jag faktiskt inte gillar det längre. I alla fall inte de med tempranillo i förarsätet. Vad jag däremot insett är att jag blivit lite förälskad i viner (både spanska och franska) som använder sig av granacha/gernache, gärna med några skvättar tempranillo eller syrah. Att hitta spanska viner med denna druvblandning är inte det lättaste. Tidigare har jag beställt hem 2008 Ochoa men då jag är en ganska bekväm människa av mig så vill jag ha ett på hyllan på Systembolaget att ta hem vid behov.

Och vilken tur, jag har hittat ett (hade blivit ett ganska torftigt blogginlägg annars). Här har vi ett vin med 85% garnacha och 15% syrah från området Cariñena i norra Spanien lagrat 6 månader på ekfat. Druvorna kommer från 40 år gamla stockar, därav namnet.

Doft av fat och viol utan att det spretar, en djupare violdoft kommer efterhand. Något kort smak med bra balans mellan frukt och syra med lätt garvsyra, lite choklad, blåbär och svagt kryddad eftersmak. Passar mig som handen i handsken. Och för 89:- så är det värt varenda krona.

2010 Montgó Garnacha Old Vines

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar