torsdag 19 juni 2014

2011 Zind-Humbrecht Riesling Heimbourg

Jag jobbar mig igenom rieslingflaskorna en efter en och senast blev det en Alsaceproduktion som mötte sitt öde. Zind-Humbrecht, grundat 1959 av paret Léonard Humbrecht och Geneviève Zind har anor tillbaka till 1600-talet genom familjen Humbrecht. Domänen innehar c:a 40 hektar vinodlingar varav ett flertal är Grand Cru's. Istället för att skriva enbart Alsace och druvan på etiketten väljer Zind-Humbrecht att ange vingårdens/odlingens namn på samtliga sina icke Grand Cru viner vilka idag är 6 stycken (om jag fått rätt data), 2 i Wintzenheim, 1 i Hunawihr och resterande i Turkheim där Heimbourg ligger.

På Zind-Humbrechts etiketter finner man sedan 2001 även en egen klassificering för hur sött vinet är, kallat "indice" med skala 1 till 5, där 1 är torrt utan någon restsötma. Historien bakom är att det finns en hel del sötma kvar i vinet då produktionen jobbar med hög koncentration av druvmusten samt att det är biodynamiskt. En variation av hur sött vinet är finns mellan årgångarna så för att hjälpa köpare skapade man denna klassificering. Denna flaska är märkt "indice 2" vilket innebär ett inte helt torrt vin om man ser till den kemiska sammansättningen men ska inte märkas nämnvärt i smaken.


Det är en lätt djup klar gul färg med svagt drag åt halm. Första doften antyder på en hel del frukt (aprikos) men känns något tillknäppt. Smaken är lite smörig där sötman slår igenom. Jag saknar syran för att få ihop det hela. Eftersmaken håller sig kvar länge. När vinet strax därefter får sällskap med färska räkor blir det en fullträff. Dag 2 däremot är det ett helt annat vin. Fruktigheten har lagt sig och syran tränger fram. Klockrent! Det här vill jag dricka mer av.

Synd bara att jag var så dumsnål att jag bara köpte en flaska när det fanns på SB.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar